FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag01/04/2011

Intyg för apportegendom

Angående intyg för apporteringsvärde för ombildande av enskild företag till AB.

Lawline svarar

Hej! Jag vill inleda med att säga att jag är inte helt säker på vad du vill ha besvarat men jag tänker berätta för dig vad som krävs för att en betalning av aktier med apportegendom skall vara gällande. Till att börja med skall en anteckning om att apportegendom har använts som betalning av aktier göras i stiftelseurkunden enligt 2 kapitlet 5 § stycke 2 Aktiebolagslagen. Vidare följer av 6 § samma kapitel att värdet på apportegendom inte får sättas högre än det verkliga värdet för bolaget. För att aktietecknare och blivande borgenärer skall kunna bilda sig en närmare uppfattning om apportegendomen föreskriver lagen även att stiftelseurkunden skall innehålla en redogörelse för de omständigheter som kan vara av betydelse för bedömningen av värdet på apportegendomen, för mer information om detta se 2 kapitlet 7 § och 9 § Aktiebolagslagen. Enligt 2 kapitlet 19 § Aktiebolagslagen skall en auktoriserad eller godkänd revisor skriftligen upprätta samt underteckna ett yttrande som han har avfattat över den apportegendom som har tillskjutits företaget istället för kontant betalning för aktierna. Detta intyg skall innehålla följande: 1. Att apportegendomen som tillskjutits är eller kan beräknas bli till nytta för företaget. 2. Att all apportegendom verkligen har tillförts bolaget. Detta innebär att egendomen skall ha överförts från aktietecknaren till bolagets företrädare på ett sådant sätt att den inte längre kan utmätas hos aktietecknaren eller tas i anspråk av dennes eventuella konkursbo. 3. Att värdet av apportegendomen inte har tagits upp till högre värde i stiftelseurkunden än vad det verkliga värdet för företaget är. 4. Revisorn skall i sitt yttrande beskriva apportegendomen samt ange vilken metod som han har använt vid värderingen av denna. 5. Om det har uppstått särskilda svårigheter att uppskatta värdet av egendomen så skall revisorn erinra om detta i yttrandet. 6. Det skall vidare av utlåtandet framgå att förpliktelser som bolaget enligt villkor i stiftelseurkunden skall fullgöra efter bildandet har redovisats och värderats enligt god redovisningssed. Jag vill uppmärksamma dig om att apportegendomen är utan verkan mot bolaget enligt 2 kapitlet 11 § Aktiebolagslagen under där nämnda omständigheter. Vid anmälan till bolagsverket skall ett antal bilagor skickas med vid betalning av aktier med apportegendom se http://www.bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/andra_aktiebolag/nyemission/anmal_till_bolagsverket/. Om du har ytterligare funderingar eller om du inte riktigt fick din fråga besvarad är du välkommen att skicka in fler frågor till oss. Länk till Aktiebolagslagen: https://lagen.nu/2005:551#K2 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare