FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2011

Vårdlöshet i trafik och vållande till kroppsskada

I november månad 2010 var jag inblandad i en trafikolycka där det var mörkt, halt och även lite regnigt med viss snöfall. Det var frontalkrock där både jag och andre trafikanten var ensamma i bilarna. Han ådrog sig näsfraktur och korsbandsskada i knät och jag haft frakturer i armen, bäckenet och näsan samt flertal ledstukningar inklusive knät. Jag trodde hela tiden sen dess att olyckan inträffade att det var jag som blev påkörd av andra bilen som tydligen kommit fel i motsatt körfält (riksväg 35). Nu ringer polisen och säger att det finns två personer son satt tillsammans i en annan bil som vittnade att de såg min komma in plötsligt på felsidan och krockade med den andra. Jag var inte påverkad av alkohol eller droger (tester gjordes för detta av polisen och var negativa). Jag var inte trött (kl var 16:20 e.m), jag kör helt alert och hade hastighet på 80 km/tim på väg med 90 i hastighet. Mobiltelefonregistret visar inga samtal under hela tiden innan och under körning och som sagt ensam i bilen med ljudsystemet avkopplat. Jag är alltså nu misstänkt för vårdlöshet i trafiken och ärendet kommer snart ligga på åklagarens bord. Jag anser mig inte ha varit vårdlös i trafiken och och tycker inte att jag på medvetet sätt hade riskerat andra i trafiken. Att det finns vittne i detta som hävdar att jag körde in och svängde på felsidan har jag inte någon förklaring för och minns inte nåt om vad som hade hänt när olyckan hände. Andra personen i sitt tal säger att han heller inte minns något om förhållanden vid olyckan. Min bil var utrustad med vinterdäck och bara en vecka innan olyckan varit godkänd i besiktningen. Två frågor: 1. Jag kan jag ändå bli fälld för vårdlöshet i trafiken. 2. Polismannen jag pratat med säger att den andra personen jag krockade med tänker även på att anklaga mig som vållande till kroppsskador. Mitt försäkringsbolag bekräfter att de betalar ut för honom ersättning för sak- och kroppsskador. Kan han ändå ha rätt till att driva mål om vållande i kroppsskador mot mig i rättegång?

Lawline svarar

Följande stadgas i 1§ lag om straff för vissa trafikbrott: ”_Brister _vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon _i väsentlig mån _i _den omsorg och varsamhet_ som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.” (Min kursivering). https://lagen.nu/1951:649 Om du kommer att bli dömd för detta brott går inte direkt att uttala sig om utan att ha alla omständigheterna. Rätten bedömer bevisfrågorna i fallet, bland annat det du åberopar till din fördel och det som till exempel vittnen berättar. Det är dock inte vad du anser som är avgörande. Vållande till kroppsskada är ett så kallat oaktsamhetsbrott (det krävs inget uppsåt utan endast att det föreligger oaktsamhet) och finns i 3:8 Brottsbalken. https://lagen.nu/1962:700 ”Den som av _oaktsamhet orsakar annan person _sådan _kroppsskada_ eller sjukdom _som inte är ringa_, döms för vållande till kroppsskada eller sjukdom till böter eller fängelse i högst sex månader.” (Min kursivering). Detta brott får åtalas av åklagare endast om målsägande anger brottet till åtal och åtal är påkallat ur allmän synpunkt. Det faktum att personen fått ut ersättning från ett försäkringsbolag är inget som gör att man inte kan åtala för det faktiska brottet. Detta beror på att det är en skillnad mellan målsägandes skadeersättning och lagföringen av ett brott.
Lovisa HellqvistRådgivare