FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/03/2011

Återkallelse av firmateckningsrätt.

Hej! Jag undrar hur man går tillväga för att återkalla en firmateckning? Är det samma som vid återkallande av en fullmakt? Räcker det med att en styrelsemedlem inte blir omvald av årsmötet för att hennes firmateckning ska upphöra? Stort tack för er hjälp, den här tjänsten är superbra!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Inledningsvis vill jag bara klargöra skillnaden mellan styrelsens generella firmateckningsrätt, vilken är kollegial, och den särskilda firmateckningsrätt som man kan ge till en person ensamt eller tillsammans med annan. Styrelsens firmateckning framgår av 8 kapitlet 35§ ABL, https://lagen.nu/2005:551#K8P35S1, och tillfaller styrelsen som organ och tecknas genom majoritetsbeslut. En person som sitter i styrelsen förlorar då givetvis sin rösträtt om han eller hon inte blir omvald till styrelseledamot, men styrelsen som sådan har kvar sin firmateckningsrätt oberoende av växlingarna i ledamöter. Styrelsen har också möjlighet att utse en särskild firmatecknare, vilket kan vara en styrelseledamot, VD:n eller annan person. Man kan också utse att två personer gemensamt tecknar bolagets firma, vilket ofta har till syfte att förhindra ogenomtänkta beslut och försäkra sig om att firmateckningsrätten utnyttjas till företagets bästa. Rätten att utse särskild firmatecknare framgår av 8 kapitlet 37§ ABL, https://lagen.nu/2005:551#K8P37S1. Ett bemyndigande om särskild firmateckningsrätt kan när som helst återkallas av styrelsen och det görs genom en återkallelse hos Bolagsverket, se 8 kapitlet 38§ ABL, https://lagen.nu/2005:551#K8P38S1. Då du talar om en styrelseledamots firmateckningsrätt misstänker jag att det rör sig om en särskild firmateckningsrätt och den ska då återkallas hos Bolagsverket. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare