Sambos rätt till ärvd bostad

Hej jag undrar över en bostadsrätt jag ärvt från min far som jag och min sambo ska flytta till från våran lägenhet som vi har ihop nu..har hon rätt till halva den lägenheten om vi gör slut jag är ensam ägare på den hon ska endast vara skriven där..

Lawline svarar

Hej, I sambolagens 3§ (som du finner här: https://lagen.nu/2003:376) kan man läsa att samboegendom är gemensam bostad eller bohag som förvärvats för gemensam användning. I lagens förarbeten kan läsa att sådant som sambon fått genom testamente eller arv sällan kan vara att anse som samboegendom. Som huvudregel har din sambo alltså inte någon framtida rätt att få del i bostadsrätten. Vad som också kan vara bra för dig att veta är att det framgår av lagtexten att egendom ska ha _förvärvats_ för gemensam användning, alltså ska syftet redan vid förvärvstillfället vara att den ska användas gemensamt. Saker som du eller din sambo t.ex. har köpt innan ni flyttade ihop kan alltså bara i undantagsfall (exempelvis om man köpt något precis innan man flyttat ihop) anses utgöra samboegendom. Om du vill vara på den säkra sidan, som jag nämnt finns det ju nämligen undantag, kan du och din sambo avtala om er egendom och hur den ska delas vid en eventuell separation. Om sådant så kallat samboavtal (som närmast är jämförligt med ett äktenskapsförord) kan du läsa om i 9§. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare