FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/03/2011

Rätt att neka försörjningsstöd p.g.a. lånade pengar?

Nekat försörjningstöd Familjen, två vuxna och en son på 7 år, har blivit beviljade försörjningsstöd efter att Socialtjänsten har genomfört en ekonomisk utredning. Utbetalning har också skett. Däremot blev familjen nekad ersättning under januari och februari då det under december inkom två inbetalningar på familjens bankkonto. Dessa två inbetalningar är ej pengar som familjen har kunnat att använda till sin egen livsföring då: 1) Fördta inbetalningen avseer kostnader i samband med en jobbsökarresa, där mannen i familjen lånade pengar för att kunna genomföra resan, och efter resan har återbetalt lånet genom att företaget betalade betalde ut mannens reseräkning. Socialtjänsten säger att alla pengar på familjensbankkonto skall i första hand användas till mat, hyra etc. Dock är det viktigt att veta att detta lån hade ej kunnat bli utbetalt om långivaren inte varit garanterad att pengarna skulle bli återbetalda via en kommande utbetald reseräkning från företaget. 2) Andra inbetalningen avser ett lån från mannens syster, med krav om återbetalning när tillfälle ges, för att mannen och kvinnan skulla kunna ha möjlighet att hämta sonen på 7 år i kvinnans hemland. Sonen hade precis fått uppehållstillstånd för att bo i Sverige. Socialtjänsten säger att alla pengar på familjensbankkonto skall i första hand användas till mat, hyra etc. Långivaren hade vilkorat att lånet/pengarna endast får användas till kostnader uppkomna för att återförena familjen. Är det rätt som Socialtjänsten säger att "alla pengar på ett bankkonto som tillhör familjen skall användas till familjens livsförning och att det spelar ingen roll vad pengarna kommer i från", även om just dessa två inbetalningar är inte är tillgängliga detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om försörjningsstöd återfinns i Socialtjänstlagen (SoL) 4 kapitlet, se https://lagen.nu/2001:453#K4 . 4 kap 1§ stadgar bl.a. följande. ”Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.” Detta innebär att sökanden först måste använda sina egna ekonomiska tillgångar innan ekonomiskt bistånd blir aktuellt och detta inkluderar banktillgodohavanden, i princip oavsett varifrån pengarna på bankkontot kommer. 4 kap 3§ anger de utgifter som försörjningsstödet avser att täcka, bl.a. kostnader för livsmedel, kläder och boende. Bistånd utgår som huvudregel däremot inte till betalning av den enskildes skulder. Den enskilde har alltså rätt till försörjningsstöd då denna inte på något annat sätt kan ordna sin försörjning, ex. genom eget arbete. Vid ansökan om bistånd gör socialnämnden en individuell prövning av sökandens ekonomiska situation och beaktar inom ramen för denna prövning även bl.a. maka/makes tillgångar. Socialnämnden tar i sin bedömning hänsyn till samtliga tillgångar som sökanden har, alltså även pengar som härrör från privata lån. Önskar Ni få saken ytterligare prövad, kan socialnämndens beslut överklagas till förvaltningsrätten, enligt SoL 16 kap 3§, se https://lagen.nu/2001:453#K16P3S1 . Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare