FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/03/2011

belastningsregistret

Sonen dömdes för misshandel av normalgraden 2007. Han var 16 då brottet begiks men 17 då han dömdes.Han dömdes till 40 timmars samhälltjänst. Har hört att det ligger ett lagförslag om att minska tiden i BR. Hur länge finns han kvar och hur kollar man att uppgifterna är raderade

Lawline svarar

Hej,

Enligt 17 § 8 p. Lag (1998:620) om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620) skall uppgifter i belastningsregistret om någon som dömts till ungdomstjänst gallras fem år efter domen eller beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet eller brotten. Detta under förutsättning att personen i fråga inte gjort sig skyldig till brott tidigare som finns kvar i registret och att personen avhållit sig från brott även efter nämnda tillfälle.

Du kan själv begära att få ett utdrag ur Rikspolisstyrelsens register. Detta gör du enklast genom att följa anvisningarna på polisens hemsida: http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/ .

Vänligen,

Mathias GunnervaldRådgivare