FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/11/2005

Busschaufförers befogenhet

Jag ifrågasatte iatt jag skulle betala fyra kuponger för en bussresa. Jag begärde att få se prislista. Chauförren som var mycket otrevlig skrek att han skulle slänga mig av bussen. Jag begärde återigen att få se tariffen. Jag nekades. Till slut ringde busschaufferen till en central. Jag bad att få prata med personerna på centralen. När jag skulle ta mikrofonen funkade det inte, Busschauffören fortsatte att trakassera mig och sa "är du för dum för att trycka in en knapp så det hörs". Jag blev arg slängde biljetthäftet på bordet vid förarplatsen och sa "ok jag betalar". Föraren flög upp och tog ett våldsamt grepp om min jacka och skakade mig och hotade att slänga av mig. Är det tillåtet för en busschaför att röra en passagerare?

Lawline svarar

Personer som arbetar inom kollektivtrafiken har inte vad som kallas en laga befogenhet att agera med våld mot personer. De har samma rättigheter som vem som helst att ingripa eller försvara sig själva. Det är med andra ord inte tillåtet för en busschaufför att agera som han gjorde i ditt fall. Hans agerande kan till och med anses brottsligt, nämligen ofredande enligt brottsbalken 4 kap 7§ ( se http://lagen.nu/1962:700#K4P7), ett brott som faller under allmänt åtal.
Oscar BjörkmanRådgivare