Betalningsskyldighet vid skuldebrev

Hej. Jag har ingått ett avtal med en annan privatperson om att köpa hans frimärkssamling för 15 000 kronor. Jag skrev på skuldebrev vid avtalet. Vi bestämde att frimärkena skulle levereras 3 veckor senare men när dom tre veckorna gått så såg jag inte till någon samling. 2 veckor efter det så kommer en annan person med skuldebrevet om att jag skulle betala för samlingen och vill ha pengarna. Måste jag betala trots att jag inte fått samlingen än? Har skuldebrevet gått vidare till någon annan och hur funkar det i sådana fall?

Lawline svarar

Hej, Bestämmelserna om skuldebrev hittar man i Lagen om skuldebrev (SkbrL). Där skiljer man mellan enkla och löpande skuldebrev. Det framgår inte vilket av dem du har tecknat under. Ett enkelt skuldebrev är ett skriftligt bevis om att brevets borgenären (frimärkessamlings säljare) har en fordring gentemot dig. Ett enkelt skuldebrev utformas ungefär på föjlande sätt: "Jag, X, förpliktar mig att betala 1000 kr till Y senast den 25 maj." Jämför med bestämmelsen i 3 kap 26 §, ställt till "viss man". Ett enkelt skuldebrev är inte tänkt att omsättas utan som sagt är det vanligtvis bara ett bevismedel för en fordring. Därför gäller att någon som förvärvar ett enkelt skuldebrev "inte har bättre rätt än den som överlåter det", se 3 kap 27 §:https://lagen.nu/1936:81#P27S1 Det betyder att om det i ditt fall handlar om ett enkelt skuldebrev, kan du invända till den som har förvärvat det att du inte har fått frimärkessamlingen och inte är skyldig att betala. Om det handlar om ett löpande skuldebrev däremot, gäller att du inte kan invända att du inte har fått frimärkessamlingen för att skuldebrevet i detta fall är bärare av en självständig rätt, oavsett om du har fått din prestation eller inte är du skyldig att betala till innehavaren av skuldebrevet (om han är i god tro), det framgår av 2 kap. 15 §: https://lagen.nu/1936:81#P15S1 (i ditt fall "att betingat vederlag ej tillgodokommit gäldenären). Exempel på ett löpande skuldebrev: "Jag, X, förpliktar mig att betala 1000 kr till innehavaren av detta skuldebrev" (innehavarskuldebrev) eller "Jag, X, förpliktar mig att betala 1000 kr till Y eller order." (orderskuldebrev) Se bestämmelsen i 2 kap. 11 §: https://lagen.nu/1936:81#P11S1 Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma! Med vänliga hälsningar
Jean LoRådgivare