FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/10/2006

Fakturans förfallodatum?

Vilka regler gäller för fakturering. Finns det möjlighet att sätta 10 dagars förfallodatum på en faktura utan att en överenskommelse gjorts? Vilka skyldigheter och rättigheter har kunden om sista förfallodatum endast är 10 dagar?

Lawline svarar

Hej När det gäller förfallodatum på fakturor så råder som huvudregel avtalsfrihet. Det är du och din avtalspartner som kommer överens om denna punkt. De vanligaste kredittiderna är just mellan 10 och 30 dagar. Om någon kredittid inte kan sägas ha avtalats så är det praxis mellan köpare och säljare eller branschens praxis som ger ett riktmärke för vilken kredittid som bör gälla mellan parterna. När det gäller skyldigheter och rättigheter så kan nämnas att en köpare borde som huvudregel vara skyldig att betala varan när säljaren kräver det under förutsättning att köparen fått varan levererad. För att kort besvara din fråga så är en kredittid på 10 dagar helt ok att avtala om. Men kolla gärna upp vilken praxis som gäller i din bransch i de fall någon skulle hävda att ni absolut inte avtalat om ett förfallodatum på 10 dagar. Försök även i framtiden att upplysa dina köpare om de vilkor du vill använda dig av vid försäljning för att undvika onödiga klagomål. Mvh
Rådgivare