FrågaARBETSRÄTTSjuk 14/03/2011

Uppsägning vid sjukdom

Jag är sjukskriven och anmälde mig till min arbetsgivaren som i sin turn sparkade mig så fort han fick veta om min läkareintyg. Jag är inte meddlem hos facket så jag vet inte till vem jag kan vända mig för att kunna få hjälp. Tack Mvh Roberto

Lawline svarar

Hej Roberto! Egentligen skulle jag behöva veta lite mer om hur din anställning ser ut och hur länge du har varit sjukskriven för att kunna ge dig ett mer konkret råd. Huvudregeln för anställningar är att de gäller tills vidare, 4 § LAS(Lag om anställningsskydd). Om du har en tillsvidareanställning krävs saklig grund för att din arbetsgivare ska kunna säga upp dig, 7§ LAS. Finns inte saklig grund kan uppsägningen ogiltigförklaras. Saklig grund för uppsägning kan vara att det är arbetsbrist på arbetsplatsen. ”Personliga skäl” kan också vara saklig grund för uppsägning. Personliga skäl som kan utgöra saklig grund för uppsägning är till exempel att en arbetstagare missköter sitt jobb. Som jag förstår det på din fråga, har din arbetsgivare inte angett arbetsbrist som skäl för att säga upp dig, utan uppsägningen beror på att du är sjuk. Sjukdom kan i vissa fall vara ett sådant ”personligt skäl” som utgör saklig grund för uppsägning, men detta innebär inte att sjukdom automatiskt är saklig grund för uppsägning. För att din sjukdom ska vara en saklig grund för uppsägning, krävs att den leder till att din arbetsförmåga stadigvarande blir så nedsatt att du inte kan utföra något arbete på arbetsplatsen. Innan arbetsgivaren säger upp dig på grund av din sjukdom, har arbetsgivaren enligt Arbetsmiljölagen 3 kap 2a § en skyldighet att vidta arbetsanpassnings- och rehabiliteringsåtgärder för att du om möjligt ska kunna återgå till arbetet. Du har en skyldighet att delta i rehabiliteringsåtgärderna. Vid bedömningen av om en persons nedsatta arbetsförmåga till följd av sjukdom utgör saklig grund för uppsägning, tar domstolen hänsyn till om arbetsgivaren har fullgjort sin rehabiliteringsskyldighet enligt Arbetsmiljölagen. Om en arbetsgivare säger upp en tillsvidareanställd arbetstagare utan saklig grund, kan uppsägningen förklaras ogiltig, 35 § LAS, och arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig, 38 § LAS. Det du kan göra är att väcka talan mot din arbetsgivare om att uppsägningen ska ogiltigförklaras. Eftersom du inte är medlem i något fack som kan föra din talan, ska du väcka talan i Tingsrätten. Här kan du läsa om hur du gör när du väcker talan: http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____799.aspx
Jenny GustafssonRådgivare