Kontrollavgift

Hej! Min sambo parkerade bilen utanför sitt kontor, för att lasta in och flytta sina datorer, sladdar, skrivaren och så vidare. Gick upp och ner några gånger till 3 våningen där kontoret befinner sig. Hon uppskatar tiden som hon höll på till som högst 10 minuter. Hon fick p-böter och från Europark AB, där man hänvisar för överklagandet till HOJAB Parkeringsservice. Efter enbart telefonsamtal med dem, de hävdar att "kontrollavgift" är som det ska och att inget annat överklagningssätt finns. Mina frågor är: 1.-Har man rätt att parkera under 10 minuter för att lasta av utanför sin arbetsplats? 2.-Hur och till vem ska man överklaga? Tusen tack för att ni finns! Med vänliga hälsningar, Albano de Juan

Lawline svarar

Hej! Ja, det är tillåtet att stanna för lastning trots parkeringsförbud. På ett parkeringsförbud måste parkeringsvakten därför förvissa sig om att ingen lastning pågår. Det finns ett krav på att lastningen måste ske kontinuerligt. Om parkeringsbolaget har väntat iakttagit bilen i 10 minuter innan parkeringsböterna skrevs framstår inte lastningen som kontinuerlig. Om Ni hade något särskilt krångligt att lasta som motiverar det något långa uppehållet så kan tiden accepteras, men detta måste Ni dock bevisa. I Ert fall tycks det röra en bot på privatägd mark. På privatägd mark är det markägaren som bestämmer hur felparkeringar ska hanteras. På privat mark kallas p-boten kontrollavgift. Om Ni inte betalar en p-bot utfärdad av ett privat företag fungerar det på i princip samma sätt som en obetald faktura. Vid parkeringsövervakning på kommunal mark gäller andra lagar än privat mark. När en bot utfärdas på privat mark brukar den istället kallas kontrollavgift. På privat mark används lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering vilket ger markägaren rätt att ta ut en "kontrollavgift" från den som parkerar fel. Här kan vem som helst utfärda en kontrollavgift och det är inte reglerat exakt hur en sådan ska se ut. Kontaktuppgifter till fakturautställaren måste dock finnas. En kontrollavgift kan Ni bestrida hos fakturautställaren som får stämma bilägaren hos tingsrätten om han inte betalar. Ni skall alltså kontakta fakturaställaren om Ni vill bestrida boten. Betalar man in en kontrollavgift som är fel så måste bilägaren stämma fakturautställaren. Normalt brukar man anse ett betalande som ett erkännande att man parkerat fel och fakturautställaren anser då ärendet som avklarat och vidtar inga fler åtgärder utan bolen ligger hos den som parkerat fel. Lagstöd: kontrollavgift: https://lagen.nu/1984:318 Påpekas bör dock att om ärendet skulle gå till tingsrätten är den förlorade parten i viss mån skyldig att ersätta den andres rättegångskostnader. Det kan röra sig mellan 450 och 2000 kronor. Med vänlig hälsning
Rådgivare