FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/03/2011

Straffansvar

Hej, En bekant till mig vart tagen för en tid sen efter ett köp utav 15g amfettamin. Civilspan tog honom istortsett på bargärning och tog honom till arresten medans de gjorde en husrannsakan där de tog han mobil samt läste av öppna chatt konversationer sen tidigare på dagen i hans dator. Samtalen hade handlat om hur en eller flera utav dessa personer skulle få ta del utav det han skulle handla. Hur blir det nu, vad är konsekvensen för honom och kan det eventuellt bli någon konsekvens för de han talat med om detta på chatten och eventuellt på mobiltelefon? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! När det gäller din bekant hat han gjort sig skyldig till narkotikabrottet enligt 1§ narkotikastrafflag. Konsekvens för honom kan bli fängelse upp till 3 år. Om det är ringa brott kan han dömas till böter eller fängelse upp till sex månader. Om det är grovt brott kan han dömas till fängelse i lägst två år och längst tio år (1, 2, 3 §§§lagen) När det gäller dem som han chattat med så är det bevisningsfråga som spelar roll. Konversationerna på mobiltelefon kan användas som bevis i utredningen. Även andra bevis kommer att användas som bevis. Om utredningen kommer fram till att de som chattat med honom har medverkat till gärningen då ska de dömas som medverkande till det brottet som din bekant begått. Med medverkan här avses gärningsman ( den som utförde handlingen och hade uppsåt) eller anstiftare (den som förmått din bekant att begå brottet) eller medhjälpare (den som på något sätt har hjälpt till vid brottets utförande). Reglerna om straffansvar för anstiftan av narkotikabrottet, medhjälp till narkotikabrottet finns i 23 kap 4 brottsbalken BrB. Vad de här personerna kan få för straff beroende på vad de hade för roll i brottet samt omständigheterna i övrigt. Jag kan inte ge ett exakt svar för denna del av frågan. Och det beror framförallt på vad utredningen kommer fram till. Om det är utrett att någon av dem som din bekant chattat med inte hade något med narkotikabrottet att göra kan de gå fritt från ansvar. Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare