FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag10/03/2011

Personligt ansvar för aktiebolagsstyrelse

Hej. Jag gick med på att bli styrelsesuppleant i ett Aktiebolag för över ett år sedan. Känner Styrelseledamoten bra, och han sa att jag inte har ansvar i företagets beslutsfattande och skulder. Jag är inte insatt i företaget och skriver inte under papper och fattar inte några beslut. Men oroar mig mycket eftersom bolag har skulder vilket kan innebära likvidation. Tänk om Styrelseledamoten plötsligt hoppar av. Är det jag som står där på bar backe med företagets skulder personligen på mig?

Lawline svarar

Hej, Ett av huvudsyftena med aktiebolagskonceptet är att man som privatperson inte skall behöva vara personligt ansvarig för bolagets ekonomiska skulder och förvaltning gentemot bolagets borgenärer. I aktiebolagslagstiftningen finns emellertid en del undantag från huvudprincip. I syfte att sätta viss press på en styrelse i ett företag med begynnande kapitalbrist och dåliga räkenskaper finns det i 25 kap. Aktiebolagslagens (ABL) en så kallad aktivitetsplikt. Aktivitetsplikten går ut på att styrelsen tillsammans med revisorer skall upprätta kontrollbalansräkningar som på djupet undersöker det ekonomiska läget i företaget. Dessa kontrollräkningar skall sedan ligga till grund för en aktiv styrelses beslut att avveckla företaget eller fortsätta med eventuellt tillskott av nytt kapital. I stora drag innebär detta att om man är passiv som styrelse när företaget går mot mycket dålig ekonomi och konkurs, kan personligt ansvar för dig som styrelseledamot bli aktuellt, om ovanstående åtgärder inte vidtas i tid. Se vidare 25 kap. ABL (https://lagen.nu/2005:551) Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare