Har inte fått pengar enligt avtal - stämningsansökan?

Hej, Jag har en tatueringsstudio i närheten av XY. Nu skulle en person köpa in sig för 500.000 Kr. Pengar som skulle användas till att utöka lokalutrymmet och inköp av kläder som skulle säljas i den nya delen. Nu har jag väntat på att få pengarna insatta på mitt konto sen början av månaden. Jag har tagit på mig en större lokal, slutat muntliga avtal om köp och anställning av 2 personer. Det verkar nu som personen i fråga har förfalskat ett brev från banken som visade att han skulle få ut ett arv i denna månad. Våra avtal har bevitnats av flera personer, dock har inga papper skrivits på en. Nu är min fråga om jag kan stämma honom på skadestånd, då jag nu sitter fast vid ganska stora kostnader under det närmaste året. Situationen är nu så att jag t.o.m. går risk att förlora min studio p.g.a. detta.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Jag ska försöka att svara på din fråga genom att dela upp den i två delfrågor. 1. I Sverige gäller formfrihet när man slutar avtal, det betyder att även muntliga avtal är i princip bindande och ska fullgöras, skriftlighet är en fördel när man vill bevisa att ett avtal har ingåtts. Vad har ni kommit överens om? Om du och personen som skulle köpa in sig i ditt företag har tillräckligt bestämt köpeobjektet (vad skulle han få i gengäld?) och priset och tidpunkten där han skulle betala kan han gjort sig skyldig till avtalsbrott om han inte betalar trots uppmaning. Du kan skicka en stämningsansökan till tingsrätten där han är folkbokförd: http://www.domstol.se/default____124.aspx Där ska du yrka på antingen fullgörelse av avtal och alternativt skadestånd på grund av avtalsbrott. Jag skulle i alla fall ge rådet att ta kontakt med en advokat som kan hjälpa dig med en stämningsansökan och eventuell rättegång. Här hittar du en lista: http://www.advokatsamfundet.se/templates/StartPage.aspx?id=10 Frågan för dig kommer att bli hur du kan styrka att ett avtal har ingåtts och om du kommer att ha möjligheten att kalla dina vittnen som är beredda att uttala sig. 2. Frågan är även om hans handlande var straffrättsligt relevant. Enligt 14 kap. 1 § Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1 gäller att den som framställer falsk urkund gör sig skyldig för urkundsförfalskning om det föreligger s.k. fara i bevishänseende, alltså att du har tagit urkunden som äkta. Vidare ska det undersökas om du just på grund av hans vilseledande med det förfalskade brevet har företagit handlingarna såsom att hyra en större lokal osv. (och att det betyder skada för dig) och att han hade en ekonomisk vinning av dessa handlingarna. Då skulle det handla om bedrägeri enligt 9 kap. 1 § Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1 Om han inte hade en sådan vinning är det frågan om han har gjort sig skyldig till oredligt förfarande enligt 9 kap. 8 § Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K9P8S1 Brotten ska anmälas hos polisen och även här gäller det att åklagaren måste kunna styrka brott, d.v.s. att det finns tillräckligt med bevis, t.ex. det förfalskade brevet eller vittnen. Om åklagaren tar upp målet till rättegång kan du som målsägande biträda med ditt skadeståndsanspråk. Med vänliga hälsningar
Jean LoRådgivare