HOT OCH RYMNING

Min man hotade mig med en handgranat för att Jag sa att Jag vill skiljas och visade mig föremålet. Jag polisanmälde men han hann springa ifrån polisen och gömmer sig nu. Jag sagt att Jag inte vill längre medverka i utredningen men anmälan kan inte läggas ner. vad kan han få för straff och får man straff när man rymmer från polisen.

Lawline svarar

Hej, Hotet och visandet av granaten är olaga hot enligt Brottsbalken 4:5. Eventuellt kan det bli fråga om grovt olaga hot. Här gör man en bedömning av hur allvarligt hotet var samt tar hänsyn till övriga omständigheter vid hottillfället. Straffskalan för olaga hot är böter eller fängelse i högst ett år. Vid bestämmande av straffet tar man hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. För grovt olaga hot är straffskalan fängelse i lägst sex månader, högst fyra år. Om din make utsatt dig för upprepade kränkningar som varit "ägnade att skada" din självkänsla kan det istället bli fråga om grov kvinnofridskränkning enligt Brottsbalken 4:4a. Straffskalan för detta brott är fängelse i lägst sex månader, högst sex år. Inte enbart böter eller fängelse är dock aktuellt utan även påföljderna villkorlig dom och skyddstillsyn är alternativ. Det är i dagsläget inte straffbart att hålla sig undan polisen. Om någon hjälper honom att gömma sig kan dock denna person dömas för skyddande av brottsling enligt Brottsbalken 17:11. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare