FrågaPROCESSRÄTTVittna08/03/2011

Skyldighet att vittna mot närstående?

Undrar om jag måste vittna mot min dotter i ett mål där det ska avgöras var sonen ska bo är kallad av hennes ex som vittne för misstanke av droger,upplever det så jobbigt vill bara slippa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du hörde av dig till oss! Utgångspunkten i svensk rätt är att det föreligger en absolut vittnesplikt. Det innebär att man i princip har en absolut skyldighet att vittna inför domstol. I 36 kap. 3 § rättegångsbalken finns dock vissa undantag från denna vittnesplikt. Ett undantag görs för personer som är närstående till part i rättegången. Då du är mor till en av parterna i målet räknas du naturligtvis som närstående. Anledningen till detta undantag från vittnesplikten är att man anser att det skulle kunna innebära en konflikt mellan plikten att berätta sanningen och den naturliga viljan att hjälpa en anhörig. Att undantag görs för närstående till part innebär alltså att du fritt kan välja om du vill vittna i domstol eller inte. Om du väljer att vittna mot din dotter kommer du att få avlägga ed och du kommer att höras under straffansvar. De undantag från att höras under ed som gäller för närstående tillämpas nämligen endast i brottmål. Du hittar själv de aktuella bestämmelserna i 36 kap. 13 § 3 stycket rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740#K36P13S1. Kom ihåg att det är viktigt att du meddelar domstolen om du inte kan eller vill vittna. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare