Den andre sambons rätt att överta gemensam bostad

Jag skall flytta ihop med min kille då vi väntar vårt första gemensamma barn. Han har sedan tidigare två barn och jag ett barn. Jag säljer min nuvarande lägenhet och kommer att lägga in minst 1,5 miljoner kontant i den nya bostaden. Han har en hyresrätt idag och ingen insats, han har dessutom en sämre ekonomisk situation varför jag kommer att betala mer för räntor och avgift. När vi köper den nya bostaden kommer vi på köpekontraktet att skriva att jag äger 75% och han 25%. Om vi skriver ett samboavtal där vi säger att sambolagen inte skall gälla, räcker det då för att jag vid en separation skall få ut mina 75% av lägenhetens värde? Jag tänker särskilt på paragraf 22 i sambolagen om övertagande av bostad vid särskilda omständigheter. Han kommer ju då att ha tre barn och en sämre ekonomisk situation än mig vilket kanske är skäl för att han skall ha rätt att ändå överta lägenheten? Sara

Lawline svarar

Hej! Eftersom att den nya bostaden förvärvas för gemensam användning så blir den föremål för en eventuell bodelning om ert samboförhållande skulle upphöra. Men precis som du nämner kan ni skriva ett samboavtal enligt 9 § sambolagen, som medför att den inte kommer att delas. Du kommer således att behålla din rätt till 75 % av bostaden. Beträffande skälighetsbedömningen i 22 § sambolagen så är den tvingande och det går således inte att avtala bort den. Det framgår inte om ni ska köpa en fastighet eller en bostadsrätt, men jag utgår ifrån det senare. Skulle det vara frågan om en fastighet så kan aldrig 22 § bli aktuell då den enbart omfattar bostadsrätter och hyresrätter. Din sambo har således en möjlighet att hävda att han bäst behöver bostaden och det finns risk att domstolen även dömer så. Men om detta skulle ske har du rätt att få ersättning för din del av bostaden enligt 22 § 3 st. sambolagen. Du hittar sambolagen här https://lagen.nu/2003:376 Vänliga hälsningar
Oscar SundholmRådgivare