Preskription på fordran.

Min far som har enskild firma har lev halm till ett företag år 2007. Faktura skickas feb 2011. Köparens företag har upphört, han hänvisar till preskripitionslagen fr 1980 paragraf 130. Kan han det? Är inte preskriptionstiden 10 år i det här fallet?

Lawline svarar

Hej, Då din far bedrev enskild firma och sålde halm till ett annat företag gäller den 10-åriga preskriptionstiden i 2 § preskriptionslagen (1981:130). Den 3-åriga preskriptionstiden gäller då en företagare har en fordran gentemot en konsument, och alltså inte mellan två företag. Din fars fordran har således inte preskriberats. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare