ÅTERKALLANDE AV ANBUD

Fabrikör S har enligt skriftligt anbud erbjudit sin gode vän grosshandlare H leverans av ett större parti pappkartonger. På grund av misstag vid utskriften kommer anbudet att avse 10 000 kartonger i stället för 1 000 st. S inser sitt misstag först sedan han lagt det skriftliga anbudet på postlådan och skall arkivera kopian. Han blir förtvivlad eftersom han endast har 1 500 kartonger i lager och det är svårt att få tag på flera. Han är rädd om sitt rykte som god leverantör. Har S några möjligheter att bli fri från sitt anbud? Besvara med lagparagraf och motivering.

Lawline svarar

Hej, Svaret på din fråga återfinns i Avtalslagens 7§. Där stadgas att anbud som återkallas ej är gällande där återkallandet kommer den, till vilken anbudet är riktat, till handa innan eller samtidigt som han tar del av anbudet. Applicerat på ditt fall så innebär det att Fabrikör S har möjlighet att återkalla anbudet fram till den punkt där Grosshandlare H tar del av det. För att göra detta krävs endast att S på något sätt tar kontakt med H och informerar om att anbudet ej längre är gällande, kontakten behöver inte ske skriftligt. En annan möjlighet för S att slippa ifrån anbudet finns i Avtalslagens 32§. Regeln innebär att ett anbud som på grund av felskrivning eller annat misstag fått ett annat innehåll än det som avsågs ej är gällande om den som tog emot anbudet insåg, eller borde insett, att misstag förelåg. Säkrast för S är alltså att genast höra av sig till H och dra tillbaka ombudet enligt 7§. Hinner han inte göra detta i tid kan han eventuellt ändå använda sig av 32§ Vänligast,
Hampus SabelRådgivare