FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/02/2011

Upplysningsplikt gällande helägt dotterbolag

Omfattar reglerna i ABL 7:36 även rätt att ta del av räkenskaper för helägda dotterbolag, när dotterbolag är enda tillgång i moderbolag?

Lawline svarar

Hej! 7:36 ABL gäller utöver det som framgår av 32-35 §§ ABL. I detta fall finns svaret på din fråga redan i 7:32 ABL. Se https://lagen.nu/2005:551#K7R32. Av 7:32 ABL framgår att när det handlar om bolag i en koncern så omfattar upplysningsplikten även bolagets förhållande till annat koncernföretag. I ditt fall alltså förhållandet mellan moderbolaget och dotterbolaget. Eftersom bolaget är ett moderbolag gör det att upplysningsplikten också omfattar koncernredovisning samt förhållanden som kan inverka på bedömningen av dotterbolagets ekonomiska situation. Räkenskaperna bör anses vara något som kan inverka på bedömningen av den ekonomiska situationen och därför bör de omfattas av upplysningsplikten. Enligt 73:2 ABL är det alltså möjligt för en aktieägare i moderbolaget att få del av räkenskaperna i dotterbolaget, men dessa upplysningar behöver inte lämnas om styrelsen anser att det inte kan ske utan väsentlig skada för bolaget (till exempel om det finns risk för att utomstående får reda på företagshemligheter). Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare