FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/02/2011

preskriptionstid BrB

hej, jag är japan och stannar på japan, har ingen kommentar om BrB, BrP. Menar 12§ BrP att lagändring som medför att preskripitonstiden för ett brott blir förlängd inte ska tillämpas på alla brott som begåtts före ikraftträdandet, eller bara brott som begåtts före 1965?

Lawline svarar

Hej, Bestämmelserna i paragrafen bygger på tanken att ikraftträdandet av BrB inte borde medföra att preskriptionstid för brott som begåtts dessförinnan förlängs, och om ikraftträdandet innebär en förkortning av preskriptionstiden, skall denna tillämpas till den misstänktes fördel. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare