Förtal

Hej. jag har en f.d arbetskompis som har blivit utsatt för förtal? från sin f.d chef. Chefen har påstått till ett flertal personer+ mig att min kompis under anställnigstid har tagit pengar och varor till ett värde av 100-150 000:-. Är detta ett klart fall av förtal? Chefen har inte kunnat presentera några som helst bevis på att hans påstående är sanna. Vad kan man vänta sig utav en ev.polisanmälan? Går det att få skadestånd för allt psykiskt lidande dessa påstående har orsakat? Mvh Niclas

Lawline svarar

Hej, Förtal hittar man i 5:1 Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700 och innebär att någon utpekar en annan person som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar andra uppgifter som är avsedda att utsätta denne för andras missaktning. Efter vad du beskriver verkar detta falla under förtal. Något som är speciellt med förtal är att det är ett så kallat målsägandebrott. Det betyder att det är målsäganden själv, alltså den som utsatts för brottet som ska väcka åtal och driva målet, inte åklagaren enligt 5:5 Brottsbalken. För att det ska vara värt att med framgång väcka åtal krävs även att man kan bevisa att förtal har förekommit. Straffet för förtal är böter. Skulle domstolen besluta om en fällande dom finns det även möjlighet att få skadestånd, förutsatt att han yrkat på detta i samband med att åtal väcktes. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare