Samboavtal

Jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt, han kommer att stå för hela lånet, och vi delar på hyran. Finns det något sätt att skriva ett kontrakt som innebär att min sambo har rätt till alla pengar vid eventuell säljning av lägenheten, men att jag ändå står som en av ägarna, så att jag inte skulle kunna bli "utkastad" och därmed vara utan bostad?

Lawline svarar

Enligt 9§ Sambolagen kan ni innan eller ni blir sambo skapa ett samboavtal som anger att viss egendom inte ska utgöra samboegendom eller att bodelning överhuvudtaget inte ska göras. På detta sätt kan ni avtala om att lägenheten inte kommer vara med i en framtida (eventuell) bodelning. Ett samboavtal ska vara skriftlig och vara underskrivet av båda parterna. Hur ni utformar avtalet är självklart upp till er. Om du tycker att det är skäligt att du inte, vid ett eventuellt uppbrott, kommer få ta del av bostaden även fast du betalar för boendet under ert samboende kan ni göra det. Förstår inte hur du menar med utkastad... Om ni inte har ett samboavtal utan att lägenheten ses som samboegendom kommer, vid samboendets (eventuella) upphörande, delning göras av den gemensamma egendomen, inklusive lägenheten. Om din pojkvän har ett lån på lägenheten kommer detta att räknas av enligt 13§ sambolagen. Han kommer således inte förlora på att ha ett lån. Enligt 16§ Sambolagen får den som har bäst behov av ett boende ta över detta, men en av er kommer bli "utkastad". Ni bör fundera på hur ni egentligen vill reglera erat samboende. Antingen kan ni avtala om att vissa saker inte ska anses som samboegendom och därmed aldrig ingå i bodelning eller så låter ni allting räknas med som samboegendom och kommer finnas med i bodelningen, men avdrag för de eventuella lån som finns på egendomen.
Frida LarssonRådgivare