Trafikskada - skadade glasögon på fotgängare

Hej, Jag blev påkörd utav en bil, som ville undvika kollision med bilen framför och därav väjade upp mot trottoaren. Jag personligen fick inga skador däremot blev mina dyra glasögon skadade. Kan jag rikta något ersättningskrav gentemot någon? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Eftersom att det var ett motordrivet fordon du blev påkörd av, finns regler som är tillämpliga för din skada, i trafikskadelagen (TSL) (https://lagen.nu/1975:1410). Fordonet du blev påkört av, är enligt 2 § TSL skyldig att inneha en trafikförsäkring. Jag har tolkat din fråga som att du blev påkörd av bilen, när du promenerade på trottoaren. Enligt 8 § TSL utgår trafikskadeersättning för person- eller sakskada som uppkommer i följd av trafik med motordrivet fordon och enligt 11 § TSL, utgår ersättning till dig oavsett om föraren av bilen varit oaktsam eller ej, eftersom att du när skadan uppkom ej själv befann dig i ett motordrivet fordon i trafik. D.v.s. du har rätt till trafikskadeersättning för dina skadade glasögon, även om föraren av bilen inte skulle anses ha varit oaktsam som väjde upp mot trottoaren. Ersättningens storlek bestäms enligt 9 § TSL, av 5 kap. 7 § Skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K5P7S1) (Glasögonen är en sakskada). Du får ersättning antingen för kostnaden för att reparera glasögonen, eller för dess värde. Enklaste sättet för dig att få ersättning torde vara att prata med föraren av bilen och be honom göra en anmälan till sitt försäkringsbolag. Det är han skyldig att göra enligt 30 § TSL. Gör han inte det kan du anmäla skadan själv, direkt till hans försäkringsbolag enligt 31 § TSL. Efter att föraren av bilen eller du själv har gjort en anmälan till försäkringsbolaget, utgår ersättning från försäkringsbolaget, för de skadade glasögonen. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare