Fråga om avtals ingående och förklaringsmisstag vid svar på annons

jag satte ut min bil på annons. Skrev dock fel på priset 150000kr istället för 250000kr. Upptäckte detta och tog bort annonsen. (låg ute ca 30 min) Men det han ringa väldigt många, innan jag insåg att priset var fel. Flera ville komma och titta på bilen. Nu påstår en att vi hade en muntligt avtal och att jag måste sälja bilen till henne för det felaktiga priset. Det kan väl inte stämma?

Lawline svarar

Hej! Svensk rätt ställer ej upp några formkrav för avtal mellan privatpersoner om köp av bil. Detta innebär att avtal kan komma till stånd på flera olika sätt, eftersom avtalslagens (AvtL) första kapitel är dispositivt, se 1 § AvtL (https://lagen.nu/1915:218#P1S1). Är inget annat avtalat mellan dig och personen som vill göra ett muntligt avtal gällande, blir avtalslagens regler om avtalsbundenhet tillämpliga. Enligt avtalslagens modell kommer avtal till stånd genom att ena parten (anbudsgivaren) lämnar ett anbud, varpå den andra parten (anbudsmottagaren) svarar med en accept. Överensstämmer viljeförklaringarna i anbudet och accepten med varandra har ett bindande avtal kommit till stånd. Är accepten dock inte överensstämmande med anbudet, är det en s.k. oren accept, vilket betraktas som ett avslag i förening med ett nytt anbud, se 6 § AvtL (https://lagen.nu/1915:218#P6S1). Din annons på nätet betraktas vanligen ej som ett anbud, utan kallas för utbud, vilket inte är bindande enligt svensk rätt. Detta eftersom en annons på nätet ej har en bestämd adressat utan riktar sig till en obestämd krets av personer. För att avtalsbundenhet ska ha uppstått räcker det därför inte med att personen som vill göra ett muntligt avtal gällande, per telefon har lämnat ett jakande svar på din annons. Hennes jakande svar på annonsen betraktas istället som ett nytt anbud. För att avtalsbundenhet ska ha uppstått, krävs då att du har lämnat en accept på hennes jakande svar. Detta medför att avgörande för huruvida du är bunden av ett avtal, är vad som sas i det telefonsamtal du hade med henne. Ett muntligt avtal är enligt huvudregeln i svensk rätt giltigt. Av din fråga framgår ej vad som sas i det samtal ni hade, varför det är svårt att ge dig ett klart besked huruvida du är bunden av ett muntligt avtal. Avgörande för detta är om ni båda har uttryckt viljeförklaringar att hon ska köpa din bil och i dessa viljeförklaringar, båda har gett uttryck för samma villkor för köpet. Vad gäller priset, är det oklart om ni i samtalet överhuvudtaget diskuterade pris, om ni överenskom att 150 000 kr skulle gälla, eller om ni överenskom att det pris som stod i annonsen skulle gälla. I 32 § AvtL (https://lagen.nu/1915:218#P32S1) finns en regel om förklaringsmisstag. Regeln innebär att du ej är bunden av en felskrivning eller en felsägning, om motparten insåg eller borde ha insett misstaget. Överenskom ni i telefonsamtalet att köparen skulle köpa bilen till det pris som stod i annonsen och borde köparen ha insett att du skrev fel pris i annonsen, är du alltså inte bunden att sälja bilen till det felaktiga priset. Då många omständigheter i din fråga är oklara, är det tyvärr svårt att ge dig ett klart besked av vad som gäller rättsligt i ditt fall. Det är dock skillnad mellan att ha rätt i sak och att få rätt i en eventuell tvist. Bevisbördan för att avtal har kommit till stånd åligger den som påstår att avtal föreligger. Det betyder att din motpart måste kunna bevisa att ni muntligt har avtalat om att hon ska köpa bilen till det lägre priset, för att hon ska kunna vinna en eventuell tvist. Lyckas din motpart bevisa detta, åligger det dig att bevisa att det lägre priset var en felskrivning, som din motpart borde ha insett. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare