FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/02/2011

Påföljd vid grovt rattfylleri

Hej! I december 2010 åkte jag fast för grovt rattfylleri. Jag har kört bil prickfritt sedan 1972 och aldrig varit dömd för något. Vad kan det bli för påföljd? Jag har inga alkoholproblem, jobb med bra inkomst och inga sociala problem. Det har nu startats en personutredning inför kommande domstolsförhandling Bör jag ta kontakt med ett juridiskt ombud innan personutredning påbörjas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Straffskalan för grovt rattfylleri är fängelse i högst två år (lag om straff för vissa trafikbrott, 4a§). Rattfylleri är ett sk artbrott, vilket innebär att domstolen ofta dömer ut fängelse som straff. I praxis är det vanligaste straffet för grovt rattfylleri fängelse i en månad. Det är dock inte ovanligt att villkorlig dom eller skyddstillsyn (ofta kombinerad med samhällstjänst) döms ut. Eftersom du tidigare är ostraffad skulle det kunna medföra att domstolen väljer något av de alternativen som påföljd. En personutredning utförs av kriminalvården på uppdrag av domstolen i de flesta brottmål där fängelse kan bli aktuellt. Syftet med utredningen är att hjälpa domstolen att fastställa påföljden om du skulle fällas för brottet. Det kommer att genomföras samtal med dig och eventuellt kommer kriminalvården att vilja prata med till dig närstående personer. Att ha ett juridiskt ombud i det här skedet är ingenting som är nödvändigt för utredningen, men det är såklart helt upp till dig om du vill ta kontakt med ett ombud. Länk till lag om straff för vissa trafikbrott: https://lagen.nu/1951:649 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare