FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/02/2011

Påföljd vid rattfylleri

hej!! mitt namn är johanna och jag har en liten fråga till er som jag hoppas ni ska kunna hjälpa mig med. jag har åkt för drograttfylla (thc)jag blev stannad när jag åkte hem från jobbet och fick ta urin och blodprov, urinprovet visade positivt, och jag undrar vad för straff jag kan vänta mig, jag har oxå prövotid kvar. jag undrar hur dom bedömmer en om det är så att man har jobb och i övrigt sköter sig. jag umgås med folk som brukar cannabis och jag har själv testat några ggr men det är inget av min vardag utan jag jobbar på tre ställen, jag har hus, sambo och vi bor på landet. jag är så att säga i stort behov av mitt körkort. hur tror ni dom kommer att bedömma mig? och vad kan jag göra för att få tillbaka mitt körkort snabbast.? tacksam för svar mvh johanna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är svårt för mig att svara på vilken påföljd domstolen kommer att döma till, då det beror på alla omständigheter i just ditt fall. Det jag kan göra är att försöka förklara hur domstolen brukar resonera. Till att börja med är straffskalan för rattfylleri böter eller fängelse i högst sex månader (lag om straff för vissa trafikbrott, 4§). I Sverige har vi en stark presumtion mot fängelse, vilket innebär att domstolen i första hand skall välja en annan påföljd. I vissa fall kan presumtionen dock brytas. Det domstolen tittar på då är bla om du tidigare gjort dig skyldig till brott eller om brottet är ett sk artbrott (brottsbalken 30 kap 4 §). Rattfylleri är ett artbrott och därför kan en fängelsepåföljd bli aktuell i ditt fall. Andra omständigheter kan dock tala för ett mildare straff. Domstolen kan tex ta hänsyn till om du riskerar att förlora din anställning (brottsbalken 29 kap 5 §). Vad gäller ditt körkort, kommer det att återkallas om du blir dömd för rattfylleri (körkortslagen 5 kap 3§). Det bestäms då en spärrtid, lägst en månad och högst tre år, inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas (körkortslagen 5 kap 6§). Länk till trafikbrottslagen: https://lagen.nu/1951:649 Länk till brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Länk till körkortslagen: https://lagen.nu/1998:488 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare