FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/02/2011

Vårdslöshet i trafik, av passagerare

Hej! Jag undrar om man som medpassagerare kan dömas för vårdslöshet i trafik enligt TBL 1 §, då man inte varit den personen som faktiskt fört bilen framåt. Men som i ett senare skede öppnar en bildörr som annan person råkar åka in i och skada sig. ser man till 1 § så står det vägtrafikant, förare av spårvagn och förare av motordrivet fordon. är jag som medpassagerare vägtrafikant i det här läget eller borde jag istället dömas enligt reglerna om vållande till kroppsskada?

Lawline svarar

Hej, I 1 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott stadgas, precis som du uppmärksammat, att vägtrafikant i ett visst antal uppräknade fall kan dömas för vårdslöshet i trafik. I 2 § i förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner definieras trafikant som den som färdas eller annars uppehåller sig på en väg i ett fordon. Du kan alltså som passagerare bli dömd för vårdslöshet i trafik. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare