Ej synlig parkeringsbiljett

En fråga angående kontrollavgift vid parkering. Biljetten var ej synlig. Jag kan dock bevisa att jag betalat på två olika sätt. Eftersom jag betalade med mitt volvokort har jag både biljetten och utdrag från Volvofinnans. Kommer det även bli svårt för mig att bevisa eller har jag tillräckligt med underlag? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

På en avgiftsbelagd parkering med biljettautomat är det, utöver att betala avgiften, bilistens skyldighet att placera parkeringsbiljetten på förskrivet sätt. Normalt betyder det att biljetten ska placeras fullt synlig innanför framrutan. Om biljetten inte har placerats på ett sådant sätt är biljetten inte giltig. Detsamma gäller om biljetten, efter att ha placerats på ett godkänt sätt, upphör att vara korrekt placerad och det beror på en omständighet som är hänförlig till bilisten. Typiska omständigheter som är hänförliga till bilisten är att biljetten trillar ner på golvet i samband med att bildörren stängs eller att biljetten halkar för långt fram och därför döljs.

Hovrätten har i RH 1998:78 uttalat att det inte är att anse som uppenbart oskäligt att ta ut avgift i sådana fall då biljetten placerats på ett sätt så att den inte är synlig.

Det jag rekommenderar dig att göra är att ta kontakt med parkeringsbolaget och överklaga p-boten med hänvisning till att du faktiskt hade betalt. Ibland går det att få rätt på grund av good-will.

Jag rekommenderar dig även att betala p-boten innan förfallodatumet. Skulle du få rätt får du tillbaka pengarna.

Vänligen,

Mathias GunnervaldRådgivare