Ersättning genom trafikförsäkring

Hej Om en bil skadades vid en kollision och fick en buckla och bärbaradatorn som är var i bilen gick sönder, ersätts skadorna av trafikförsäkringen?

Lawline svarar

Hej, Regler kring trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon hittar du i trafikskadelag (1975:1410) (TSL) Du kan dessvärre endast få ut ersättning för personskador ur din trafikförsäkring. Trafikförsäkringen täcker inte skador på den egna bilen eller på egendom som fraktas med det egna fordonet. Detta med hänvisning till 10 § TSL. Har ditt fordon eller din egendom skadats i trafik där annan förare av motordrivet fordon är att se som vållande har du däremot möjlighet att få ersättning ur motpartens trafikskadeförsäkring. Även detta går att utläsa av 10 § TSL. Vad som enligt TSL är att se som motordrivet fordon framgår av 1 § TSL. Den nämnda bilen faller enligt paragrafen in under begreppet motordrivet fordon. TSL hittar du här: https://lagen.nu/1975:1410 Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare