Tillstånd för att arrangera fest?

Nu är det så att vi är två tjejer som håller i ett uf-företag där vi ska ha en fest. vi kommer till att bjuda in folk via facebook och enbart anmälda lär få komma in, alltså dem som finns med på listan. vi kommer inte att sälja någon form av alkohol under kvällen men kommer till att tillåta folk att ta med sig eget. vi kommer även att ta en inträdes avgift på 40:- för att täcka våra utgifter. är detta okey utan att vi kommer att få några problem med polisen om vi skulle behöva tillkalla dem eller att dem skulle dyka upp?

Lawline svarar

Hej! Eftersom ni ska arrangera festen genom ert företag så är festen troligen att se som en offentlig tillställning trots att besökarna måste ha en inbjudan för att få tillträde till festen, se 2 kap. 3 § Ordningslagen (https://lagen.nu/1993:1617#K2P3S1). Om ni ska hålla festen i en offentlig plats/i en offentlig lokal, så behöver ni enligt 2 kap. 4 § 2 st Ordningslagen, polismyndighetens tillstånd för att ordna en sådan fest. Även om festen inte ska hållas på offentlig plats så kan tillstånd av samma slag behövas om festen är att se som offentlig danstillställning (det bedöms från fall till fall, men om besökarantalet är högt, inbjudningarna är omfattande och lokalen har riggats för just en danstillställning med ljus- och ljudanläggningar så har de tidigare bedömts vara offentliga danstillställningar). För att vara på den säkra sidan så är det dock en god idé att fråga er lokala polismyndighet om tillstånd krävs. Ansökan ska lämnas skriftligen och i god tid innan festen, om möjligt en vecka före. På Polismyndighetens hemsida finns blanketter som du kan använda för ansökan. Se http://polisen.se/sv/Service/Blanketter/Tillstand/ Om festen är att se som offentligtillställning så krävs det serveringstillstånd om alkohol ska drickas under denna, det oavsett om alkoholen är medhavd av besökarna eller ej, se 2 kap. 18 § Ordningslagen (https://lagen.nu/1993:1617). Finns inget serveringstillstånd så har polisen rätt att beslagta alkoholen, se 2 kap. 32 § Ordningslagen. Ansökan om serveringstillstånd ska göras skriftligen hos kommunen. Med vänliga hälsningar
Angelica HageRådgivare