Andrahandsuthyrning

Om ett andra handskontrakt skrivits utan hyrsvärdens godkännande är kontraktet då gilltigt mellan "förstahandsägare" och "andrahandsägaren" ändå?

Lawline svarar

Hej, Ett kontrakt avseende uthyrning i andra hand är giltigt mellan parterna även utan hyresvärdens samtycke. För att undanröja detta problem brukar det i avtalet mellan andrahandshyresgästen och förstahandshyresgästen införas en klausul om att avtalet enbart är giltigt under förutsättning att tillåtelse från hyresvärden ges gör uthyrning i andra hand. Även om hyresavtalet är giltigt mellan parterna har andrahandshyresgästen ingen besittningsrätt gentemot hyresvärden och således ingen rätt att bo kvar i lägenheten om hyresvärden säger upp förstahandshyresgästen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare