FrågaÖVRIGTÖvrigt08/02/2011

Kontrollavgift parkering

Hej. Har väntat på garageplats i snart ett halvår & har fullt upp m att komma ihåg avgiften. Det av den anledningen att det kan gå ett par veckor innan vi kör bilen. Här lyckades vi få 2 st p-böter i en slags car-port för ca 15 bilar & utan problem för andra att hitta en plats m följande klockslag: 2011-01-28 23:40 samt 2011-01-29 10:50, á 475kr. Är det möjligt att dom får skriva ut ännu en p-bot m knappt 12 timmars skillnad? Ett dygn skulle vara mer begripligt. Mvh (Normalt noggrann m att parkera rätt & betala mina räkningar.)

Lawline svarar

Hej, Enligt 5 § Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering får ny parkeringsavgift tas ut för varje påbörjat dygn som den olovliga parkeringen pågår. För att förhindra alltför täta avgiftsuttag måste det dock gå minst sex timmar mellan parkeringsavgifterna. Parkeringsbolaget hade således rätt att ta ut två avgifter. I övrigt krävs att parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen för att kontrollavgift ska få tas ut. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare