Vilka omfattas av LOA

Hej, Jag undrar om 4§ LOA (lag om offentlig anställning) är tillämplig på tillsättning av tjänst som rektor vid en kommunal skola.

Lawline svarar

Hej, 4 § i Lag (1994:260) om offentlig anställning (LOA) omfattar enbart de grupper som anges i 1 § LOA. Enligt 1 § LOA omfattas arbetstagare hos riksdagen och dess myndigheter samt myndigheterna under regeringen. Med andra ord omfattas inte tjänster på kommunal skola av 4 § LOA. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare