Grov kvinnofridskränkning

Hej. Jag upptäckte för en månad sedan att min dåvarande sambo hade ett förhållande med en annan kvinna. När jag konfronterade honom så blev han aggressiv och sparkade mig upprepade gånger på benet. Polisen kom och hämtade honom och jag uppsökte läkare för dokumentation av skadorna. Jag hade svårt att gå i flera dagar och hade fula blåmärken och svullnader länge. Detta är inte första gången han har varit aggressiv mot mig, han har knuffat mig när jag var gravid, tagit mig hårt i armen samt hotat mig och kallat mig för fula ord. Nu undrar jag vad han kan få för straff för detta. Polisen vet att han har varit aggressiv förr.

Lawline svarar

Hej! Jag kan inte säga exakt vad straffet kommer att bli i det enskilda fallet då domstolen vid straffbedömningen tar hänsyn till en rad omständigheter i det specifika fallet. Domstolen kommer troligtvis finna att din före detta sambo har begått grov kvinnofridskränkning som finns lagreglerat i 4 kapitlet 4 a § Brottsbalken. Enligt denna paragraf skall den man som har begått brottsliga gärningar enligt 3, 4 eller 6 kapitlet Brottsbalken mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden dömas till fängelse i lägst sex månader och högst sex år om var och en av gärningarna har utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet och gärningarna varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla. För att en upprepad kränkning skall föreligga måste det vara fråga om flera gärningar och dessa måste ha ett visst tidsmässigt samband. Det har emellertid inte närmare preciserats vad som skall anses ligga i rekvisitet utan det har överlämnats till domstolarna att med utgångspunkt i omständigheterna i det enskilda fallet att tolka och tillämpa bestämmelsen. Vid bestämmelsens tillkomst uttalades endast att frågan om hur många kränkande gärningar som skall krävas för att en kränkning skall anses som upprepad bör bedömas med utgångspunkt i gärningarnas karaktär. Ju allvarligare en gärning är, desto färre gärningar bör det krävas för att kränkningarna skall anses som upprepade. Hoppas att jag har kunnat vara till hjälp. Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700#K4 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare