FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga01/02/2011

Avtal mellan omyndiga

Hej! Min son som är 17 år har gett min andra son en muntlig överenskommelse (fullmakt) som är 14. Att han ska köpa ett radiostyrt flygplan av sin kompis för egentjänade pengar från sitt sommarjobb. Men nu hävdar hans föräldrar att vi måste lämna tillbaka flygplanet för att ingen av parterna är av rättslighandlingsförmåga. Och avtalet ska ogillas. Har dem rätt eller kan min son behålla flygplanet?

Lawline svarar

Hej I Föräldrabalkens 9 kap 3§ (https://lagen.nu/1949:381) stadgas att om man är 16 år eller äldre och handlar för egenhändigt intjänade pengar så är detta tillåtet. Om man inte gör detta eller ej handlar för eget hushåll är köpet ogiltligt. I 9 kap 7§ FB stadgas att avtal som minderårig ingått utan samtycke inte är gällande och att prestationerna skall gå åter. Förmyndare kan dock i efterhand godkänna (ratihabera) vad den omyndige har avtalat om. Om den omyndige fått en mindre summa pengar att handla något för brukar man anta att förmyndaren godkänner detta, men det gäller inte för större köp, så som för exempelvis köp av en cykel. Om ni godkänner detta ska avtalet alltså vara giltigt, men det förutsätter att säljaren varit myndig att sälja flygplanet eller att hans föräldrar godkänner försäljningen/köpet. Med vänliga hälsningar
Angelica HageRådgivare