FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/01/2011

Finns rättsligt band kvar till biologisk förälder efter adoption?

Hej! Jag blev bortadopterad av min far som liten. Räknas jag som avkomling till min biologiske far i någon mening och i så fall hur?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om adoption återfinns i Föräldrabalken (FB) 4 kap, se https://lagen.nu/1949:381#K4. I svensk rätt tillämpa enbart s.k. starka adoptioner. Detta innebär att alla rättsliga band med den biologiska föräldern upphör i och med adoptionen. Tidigare fanns i svensk rätt svaga adoptioner, vilket innebar att adoptivbarnet behöll vissa arvsmässiga rättigheter efter den biologiska föräldern. Sedan 1971 gäller dock att alla adoptioner betraktas som starka, oavsett när de ägt rum. FB 4 kap 8 § stadgar att ”Vid tillämpning av bestämmelse i lag eller annan författning som tillägger släktskap eller svågerlag rättslig betydelse skall adoptivbarn anses som adoptantens barn och icke som barn till sina biologiska föräldrar.” Ett adopterar barn likställs därmed med adoptivförälders ev. biologiska barn och har samma rätt till ex. laglott som denne. Arvsrätten efter adoptivbarnets biologiska förälder upphör däremot genom adoptionen. Det finns dock inte något hinder mot att en biologisk förälder genom testamente ser till att det bortadopterade barnet får kvarlåtenskapen. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare