Omkostnadsbelopp vid gåva/arv

Vad blir mest förmånligt i följande situation? Om jag har förstått rätt så innebär en gåva av en fastighet att värdet sätts till det som föräldern en gång betalade för den, men att det vid ett arv får värdet fastigheten har idag? I detta fall finns en bröstarvinge, och fastigheten köptes för många årtionden sedan, för ca 200 000, värde idag ca 4 miljoner. Går det att låta föräldern fortsätta äga huset men barnet flyttar in istället och övertar alla kostnader dör drift & underhåll, och det sedan blir ett normalt arvsskifte där huset får det dagsaktuella värdet vid förälderns frånfälle? Eller kan fastigheten på något vis ges som förtida arv och få dagens värde istället för ingångsvärdet? Tanken är att bo i huset, men om något händer så att jag inte har råd att bo kvar och det måste säljas är det ju en stor skillnad på att betala reavinstskatt på skillnaden från 200 000 kronor eller från dagens marknadsvärde...

Lawline svarar

Hej, Både vid gåva och arv övertar den nya ägaren det tidigare omkostnadsbeloppet, vilket följer av 44 kap. 21 § Inkomstskattelagen. Värdet sätts således till det som föräldern betalade för fastigheten både vid arv och gåva. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare