FrågaPROCESSRÄTTVittna12/01/2011

Vittna mot närstående

Jag har blivit kallad till att vittna mot min bror. Jag har pratat med åklagaren och frågat om jag kan vittna via telefon då jag kommer ha en nyfödd bebis plus att jag tycker att det är obehagligt att närvara i rättegången. Hon godkände inte detta och sa att jag måste närvara i rättegången. Min fråga lyder måste jag vittna trots att det är min bror? Har skickat delgivningskvittot binder detta mig på något sätt till att vittna? Tacksam för var!

Lawline svarar

Hej! Enligt rättegångsbalken 36 kap 3 § är man inte skyldig att avlägga vittnesmål om man på något av de sätt som lagrummet anger är närstående till den som är part i rättegången. Bestämmelsen innebär alltså att du inte är skyldig att vittna mot din bror (du kan själv läsa bestämmelsen här https://lagen.nu/1942:740#A3) Svarsbrevet eller delgivningskvittot som du skickat in är en bekräftelse till domstolen att du har fått kallelsen. Det är viktigt att du meddelar domstolen om du inte kan/vill vittna. Hoppas du har fått vägledning av mitt svar! Kerstin
Kerstin EifrémRådgivare