Tolkning av hyreslagens krav på hyresgästens beteende

Hyreslagen (Jordabalken) §25. Ljudstörningar från grannar: hundar som skäller och ylar. Söker referenser till tolkning av lagen "...bevara sundhet, ordning och skick.."

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Formuleringen "...bevara sundhet, ordning och skick..." finns i andra meningen i paragrafen och skall läsas som en 'uppsamling' efter den första meningen, som lyder "störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet)". Det du beskriver omfattas troligtvis redan av den första meningen. Att man inte bevarar sundhet, ordning och skick är något man kan anklagas för även om man inte stör andra hyresgäster enligt första meningen. Exempel på en sådan situation vore om ingen annan boende i huset stördes av hundarna. Då skulle grannen ändå kunna lastas enligt andra meningen, exempelvis om bara hyresvärden eller någon anställd i huset stördes. För att klaga på din granne är det alltså formuleringen om att ylandet 'försämrar din bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas' som du bör fokusera på. Jag hoppas att detta hjälpt dig! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare