FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/01/2011

Grovt ratfylleri påföljdsbedömning

Hej! Nyligen har jag åkt för grovt rattfylleri, har blåst 0,70 mg/l i utandningsluft. Jag har sagt till polisen innan kontrollen att jag tog en storstark öl, och inget mera :( Jag så också att jag drack 2 glas bål men att trodde att det var alkoholfritt, eftersom de fanns barn på festen. Har frivilligt följt till sjukhuset och enligt polisen så såg jag inte ut synlig påverkad. Inne på sjukhuset pratade jag med läkare och hon bedömde att jag behöver inte ta något blodprov? Istället så skickades jag hem, med information om att jag kan ansöka om alkolås via transportstyrelsen och få mitt körkort tillbaka eftersom jag är i stort behöv av den (är egenföretagare, familjföretag drivs av mig och min fru, inga anställda) Själv är jag gift, har 4 barn, är 40 år, och tidigare straffad (år 1998 för grovt rattfylleri,då jag fick 1 månad med fotboja, men då levde jag en helt annat liv än nu) Jag säger till Er helt ärligt att jag dricker bara på lördagskvällar och resten av väcka tar jag inte ens lättöl. Nu sitter vi alla här väldigt ledsna, oroar oss vilken straff kan jag få, hur blir det med våran företag eftersom om jag får fängelsestraff min fru kan inte driva den utan mig. Snälla kan ni svara på min fråga, vilken straff som kan vänta mig? Stort tack

Lawline svarar

Hej! Som jag förstått det har Ni skickats hem med information om att Ni kan ansöka om alkolås via transportstyrelsen och få Ert körkort tillbaka eftersom du är i stort behöv av det. Detta pekar på att Ni inte ansågs vara i ett sådant tillstånd som leder till en frihetsberövande påföljd. Dock kan jag inte svara på detta konkret utan att veta mer om detaljerna i fallet. Nedan förklarar jag om straff för rattfylleri och påföljdsbedömningen. Dock är det omöjligt att ta ställning till hur domstolen kommer resonera i Ert fall i en prövning. Om rattfylleri och straff stadgas i trafikbrottslagen (TBL): Den som för ett motordrivet fordon efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om: 1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften, 2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller 3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Påföljdsbestämning: Domstolen har att avgöra frågan om vilken grad av brottet som föreligger efter en samlad bedömning av omständigheterna i det konkreta fallet. Alltså görs en helhetsbedömning där flera omständigheter vägs in bl.a. om föraren varit avsevärt påverkad av alkohol, om gärningen inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Härmed avses främst att föraren kört vårdslöst eller haft en särskilt ansvarsfull föraruppgift. Eftersom du blåst 0,7 mg i utandningsluften är det fråga om grovt rattfylleri. 0,7 mg utandningsluft = 1,4 promille. I förarbeten till Trafikbrottslagen stadgas att en alkoholhalt på 1,5 promille eller däröver anses vara en av de omständigheter som skall beaktas särskilt vid bedömningen. Detta innebär att brott i sådana fall regelmässigt är att bedöma som grova. På ett sätt som motsvarar nuvarande förhållanden blir det emellertid möjligt att vid mildrande omständigheter bedöma brottet som lindrigare. Alltså eftersom din alkoholhalt är lägre än 1,5 promille finns det möjlighet att du döms till ett lägre straff än fängelse. En förmildrande omständighet i ditt fall är att du är i stort behov av bil och att ett fängelsestraff skulle påverka din firma och din familj. Rattfylleri är dock i dag ett av de brott där arten av brottsligheten med särskilt stor styrka anses tala för en frihetsberövande påföljd (fängelse). Straffvärde/straffmätning: Vid bedömningen av straffvärdet ska beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, vad den tilltalade insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter eller motiv som han eller hon haft. Vid straffmätningen ska rätten, utöver brottets straffvärde, i skärpande riktning ta hänsyn till om den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott, om inte förhållandet beaktas genom påföljdsvalet eller i tillräcklig utsträckning genom förverkande av villkorligt medgiven frihet. Vid denna bedömning ska särskilt beaktas vilken omfattning den tidigare brottsligheten haft, vilken tid som förflutit mellan brotten samt om den tidigare och den nya brottsligheten är likartade eller brottsligheten i båda fallen är särskilt allvarlig. Slutsats: Som jag förstått har det förflutit lång tid mellan din tidigare brottslighet (rattfylleri), så detta kommer med stor sannolikhet inte att beaktas i påföljdsvalet. Att du är i behov av bil och att en frihetsberövande påföljd kommer att innebära skada för din firma och familj kommer att vägas in. Eftersom (som du uppgett) du trodde att bålen du drack inte innehöll alkohol bör ses som en förmildrande omständighet, då detta föranleder att handlingen inte kan beaktas som självförvållat rus. För att vidare besvara din fråga måste uppgifter om hur du förde ditt fordon beaktas (vilket jag inte vet). Om du förde fordonet på ett vårdslöst sätt som innebar fara för trafiksäkerheten kan ett fängelsestraff aktualiseras. Jag vågar inte dra någon slutsats i ditt fall, men avgörande torde vara hur du förde fordonet samt att du inte visste att bålen innehöll alkohol. Om du förde fordonet på ett tryggt sätt, finns möjlighet att du döms till icke frihetsberövande påföljd dvs. böter. Hoppas informationen ovan har gett dig lite vägledning. MVH Natalie
Rådgivare