Sekretessbelägga allmänna handlingar

Om en handling inte är offentlig, är den då per automatik sekretessbelagd?

Lawline svarar

Hej! Först och främst måste man avgöra om det är fråga om en allmän handling då det bara är dessa handlingar som omfattas av offentlighetsprincipen. Enligt 2 kapitlet 3 § Tryckfrihetsförordningen är en handling allmän om den förvaras hos en myndighet och om den enligt 6 § eller 7 § samma kapitel är att anses som inkommen till eller upprättad hos myndigheten. Brister det i något av dessa rekvisit är det en övrig handling som myndigheten ej behöver lämna ut om de inte vill. Huvudregeln är sedan att allmänna handlingar är offentliga. Var och en skall kunna läsa dem. Handlingar i ärenden som ännu behandlas är dock oftast inte offentliga. En del allmänna handlingar är dock hemliga och får inte lämnas ut, för dem gäller sekretess, de är då inte offentliga handlingar. Handlingar kan hemligstämplas enligt 2 kapitlet 2 § Tryckfrihetsförordningen om de handlar om: - Rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation. - Rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik. - Myndigheternas verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn. - Intresset att förebygga eller beivra brott. - Det allmännas ekonomiska intresse. - Skyddet för enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden. - Intresset att bevara djur- och växtarter. Begränsning av rätten att taga del av allmänna handlingar skall angivas noga i bestämmelse i en särskild lag eller, om så i visst fall befinnes lämpligare, i annan lag vartill den särskilda lagen hänvisar. Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Länk till Tryckfrihetsförordningen: https://lagen.nu/1949:105 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare