Hembesök av socialtjänsten

Hej min socialsäkreterare bestämde möte med mig och sen när jag kom ner på socialen så sa dem att nu ska vi göra ett hembesök hos dig. Jag sa klart och tydligt att det vill inte jag. Då hotade hon mig med att dra in mitt socialbidrag om jag inte gick med på ett hembesök. Jag kände mig fruktansvärt kränkt över att dem tvinga mig att göra ett hembesök och det hotet dem utsate mig för. Är detta ett hemfridsbrott ?

Lawline svarar

Socialtjänsten kan i vissa ärenden ha ett befogat intresse av att få göra ett besök i en biståndssökandes bostad för att kunna bilda sig en uppfattning om vilka hjälpbehov som föreligger och i vad mån den enskilde har rätt till bistånd från socialnämnden. En grundläggande förutsättning för att socialnämnden ska få göra ett hembesök som ett led i utredningen av ett ärende om bistånd är således att den enskilde samtycker till besöket. Utan ett sådant samtycke kan ett hembesök i utredningssyfte inte genomföras, detta har Justitieombudsmannen (JO) skrivit i ett av sina utlåtande (Diarienummer: 2383-2007,148-2008 Justitieombudsmannen Kerstin André). Vidare måste ett besök, under förutsättning av samtycke, i den enskildes hem genomföras på ett sådant sätt att det inte kränker den enskildes skydd enligt bestämmelserna i regeringsformen och Europakonventionen att varje medborgare enligt 2 kap. 6 § regeringsformen är skyddad mot bl.a. husrannsakan och liknande intrång, dvs varje av myndighet företagen undersökning av hus, rum eller slutet förvaringsställe oavsett syftet med undersökningen. Hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § Brottsbalken (1962:700, BrB) (se https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1), kan det bli fråga om först då en person faktiskt intränger eller kvarstannar i någons bostad efter att de boende bett personen i fråga som inte bor där att ge sig av och denne person vägrar. Men när det är en myndighet som handlar felaktigt är det till JO du kan vända dig med en JO-anmälan mot myndigheten i fråga. Här hittar du information om JO-anmälan: http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv
Angelica HageRådgivare