Formkrav för avtal

Hej Håller på att utforma en mall för anbud och har en fråga om underskrift. Både när jag skickar anbud och när kund skickar tillbaka en accept. 1. Finns det något enligt lagen eller andra regler som säger att man måste skriva under ett anbud (skriva ut anbud -> skriva under -> scanna -> maila) 2. Samma fråga gällande accept från kund Vad råder ni mig till gällande denna hantering? Helst vill jag bara skriva anbud digitalt och maila för at sedan få ett accept på mail, men vill kolla om det håller rent juridiskt om det blir tvist gällande om ett avtal verkligen är slutet. Jag får ju inte ett accept på samma dokument utan ett svar på mailet.

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln inom svensk avtalsrätt är att såväl anbud som accept kan ske formlöst (Avtalslagen 1 §). Ett avtal kan alltså ingås muntligen, via mail eller via SMS. Det finns dock några undantag, exempelvis vid överlåtelse av fastighet där det ställs krav på att avtalet ingås skriftligen (JB 4 kap 1 §). Du behöver inte skriva under ett anbud och mottagaren behöver inte skriva under accepten, det räcker enligt huvudregeln att ni som avtalsparter mailar varandra. Du bör tänka på att vara tydlig i dina anbud vad gäller formuleringar och avtalsvillkor. Skicka en avtalsbekräftelse när du fått en accept. Det är viktigt att spara dokumentationen beträffande de avtal du sluter, lämpligen mailkorrespondensen mellan dig och dina avtalsparter men också ordersedlar och annat för att vara på den säkra sidan vid en ev tvist. Vänligen
Niklas SinanderRådgivare