Överlåtelse av avbetalning

Hej! Jag har betalningsanmärkningar som går ut i juli 2011 och min sambo har gått med på att köpa en dator på avbetalning i hans namn nu i december 2010, om det finns möjlighet att överlåta avbetalningen på mig i juli. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hejsan! Det kan finnas en möjlighet att överlåta avbetalningen på dig om fordringsägaren (den ni köper datorn av) godkänner detta. Se https://lagen.nu/begrepp/Fordran. Fordringsägaren har dock ingen skyldighet att godkänna en överlåtelse av skulden, eftersom denne (bl.a.) inte skall behöva ”tåla” att skulden tas över av någon med sämre betalningsförmåga än den ursprunglige gäldenären(den som står på skulden, alltså din sambo i detta fall). Men vem som helst har rätt att betala en skuld. Att det är din sambo som står på skulden betyder alltså inte att du inte kan betala den. Det finns också en möjlighet att teckna ett bindande avtal mellan dig och din sambo om att det är du som skall betala skulden och inte han. Ett sådant avtal är inte bindande mot tredje man, alltså bolaget ni köper datorn av, det är alltså ändå din sambo som är skyldig, gentemot fordringsägaren, att betala skulden. Om du blir av med dina betalningsanmärkningar så bör inte de hindra att en överlåtelse av skulden sker. Men det är som sagt upp till fordringsägaren att avgöra om denne vill godkänna ett byte av gäldenär. Därför kan det vara smart att kolla med företaget ni tänkt köpa dator av innan, om de skulle kunna tänka sig en överlåtelse av skulden i juli. Annars finns ju som sagt även möjligheten att du och din sambo tecknar ett avtal er emellan om att det är du som ska betala skulden. Då har han möjlighet att kräva pengar av dig, enligt avtalet, vilket kanske kan räcka som garanti för honom? Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare