FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/11/2005

Köp av hyresfastighet

Bostadsrättsföreningen har bildats och också nu köpt loss fastigheten med 18 lägenheter med 2/3 delars majoritet. Frågan är: En av lägenhets-innehavarna är ej mantalsskriven på fastighetsadressen utan är mantalsskriven på annan ort och ändock blivit godkänd. Kan man juridiskt ogiltigförklara Bostadsrättsföreningen och få fastighetsköpet hävt? Fråga två: Två av lägenhetsinnehavarna är mantalsskrivna på fastighetsadressen men har aldrig bott här utan har hyrt ut i andra hand de senaste 10 åren. Kan man också där på juridiska grunder ogiltigförklara Bostadsrättsföreningens giltighet och också häva fastighetsköpet. Jag bor själv i fastigheten sedan 25år och blev lovad utav den tidigare fastighetsägaren att få köpa fastigheten. Men Bostadsrättsföreningen hade ju förköpsrätt. Jag hyr nu min lägenhet av föreningen. Jag tycker att förvärvet verkar skumt. Vore tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Löften om köp av fast egendom är inte giltiga enligt svensk rätt. Enligt 9 kap 19 § bostadsrättslagen (se http://lagen.nu/1991:614#K9P19) krävs det att 2/3 av lägenhetsinnehavarna måste godkänna förvärv av fastigheten för att bostadsrättsföreningen ska kunna köpa den. Kravet som ställs på lägenhetsinnehavarna är att de är medlemmar i föreningen och, om det är bostadslägenheter, folkbokförda på adressen. Om förvärvet sker i strid med denna bestämmelse kan köpet förklaras ogiltigt enling 21 § 9 kap bostadsrättslagen (se http://lagen.nu/1991:614#K9P21), om inte lagfart beviljats på förvärvet.
Oscar BjörkmanRådgivare