Möjligt upprätta skuldebrev i efterhand

Jag lånade ganska mycket pengar åt min före detta, UTAN att skriva ett skuldebrev. Nu när vi inte längre bor tillsammans betalar han inte sina skulder till mig. Är det för sent att skriva ett skuldebrev Nu? Eller finns det något annat sätt. Min ekonomi är förstörd!!!

Lawline svarar

Hej! Nej det är inte för sent att skriva skuldebrev nu. Betalningsskyldighet pga avtal om lån av pengar uppstår i och med avtalet och är inte beroende av att man upprättat ett skuldebrev. Ett (enkelt) skuldebrev tjänar som ett bevis för att en fordran/skuld finns och är inte - till skillnad från ett värdepapper - "bärare" av fordran/skulden. Eftersom din före detta man inte i nuläget betalar sina skulder till dig är det inte särskilt troligt att han kommer medverka till att upprätta ett skuldebrev. Det ligger helt enkelt inte i hans intresse. Du bör därför förlika dig med tanken att du kan bli tvungen att få skulden fastställd med domstols hjälp. Enligt praxis har den som påstår att en skuld uppstått bevisbördan för sitt påstående. Kom ihåg att det går att bevisa på fler sätt än med hjälp av ett skuldebrev att han lånat pengar av dig. Saken underlättas av att i svensk domstol tillämpas principen om fri bevisföring. Du kan alltså åberopa nästan vad som helst som talar för din sak, t ex videoband, brev och e-postkorrespondens, inspelade telefonsamtal, transaktionshistorik och kontoutdrag från banken mm. Kanske finns det någon som kan vittna för din sak? Du torde få störst framgång med sådan bevisning där din före detta man själv erkänner att han en gång lånat pengar av dig. Om ni skulle bli tvungna att slita tvisten i en domstol råder jag dig att ta hjälp av en verksam jurist för att upprätta stämningsansökan. Hoppas det löser sig! Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare