Skillnad mellan äktenskap och samboskap

Hej, Jag och min sambo har avtalat bort sambolagen och skrivit ett avtal gällande arv, etc. Det jag undrar är vad som är skillnaden om vi är sambo jämfört med om vi skulle vara gifta. T ex vad kan man inte avtala bort när man är sambo? Vilka fördelar skulle ett giftemål innebära? Har min sambos föräldrar några rättigheter om min sambo skulle gå bort vad gäller hus, etc? Vilka andra juridiska och ekonomiska fördelar skulle ett giftemål ha?

Lawline svarar

Hej, Det finns flera juridiska skillnader mellan giftermål och samboskap. Sambor saknar t ex underhållsskyldighet. Sambor ärver inte heller varandra per automatik utan det krävs ett upprättat testamente. Makar ärver varandra med försteg framför gemensamma barn. Sambor kan inte avvärja ett laglottskrav från ett gemensamt barn, oavsett vad som angivits i testamente. Finns inga barn kan samborna däremot avtala om fri förfoganderätt i ett testamente. En annan skillnad är att det saknas giforättsgemenskap för sambor. Sambor delar istället samboegendom, vilket endast inkluderar bostad och egendom förvärvat för gemensamt bruk. Bostad och bohag som huvudsakligen används för fritidsändamål undantas. Äktenskapsförord bli inte aktuellt för sambor, däremot kan ett sk samboavtal upprättas där samborna kan ange att sambolagen inte skall gälla eller att viss egendom skall undantas en eventuell framtida bodelning. Sambor kan däremot inte avtala generellt om att alla regler tillämpliga för makar även skall gälla ett enskilt samboförhållande. Problem rörande avtal mellan sambor och att exempelvis inkludera även bohag utanför samboegendomen kan uppstå då tidigare praxis visar att avtal av denna typ inte alltid godkänns. Avtalet torde bli tillämpligt såvida båda parter respekterar dess innehåll. Finns utomstående borgenärer och deras intressen åsidosätts genom avtalet kan avtalet dock bli ogiltigt. Med Vänlig Hälsning
Lina HjorterRådgivare