FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag20/12/2010

Styrelseledamots personliga ansvar?

Jag köpte ett ab i mitt namn för en vän, som saknade ekonomisk möjlighet. I kontraktet står ”Firman tecknas var för sig av styrelseledamot (jag) och suppleant (vän)”. Jag har vart passiv ägare och han har skött allting själv. All kontakt med redovisningsbyrå och revisor, fakturor, alla arbeten osv. har han tagit hand om. Nu har min suppleant kört företaget i botten, och enligt revisorn är det jag som står personligt ansvarig för företagets skulder. Stämmer detta och vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, Ett utav huvudsyftena med ett aktiebolag är att man som privatperson ej skall behöva vara personligt ansvarig för de risker som bolaget tar och de stora belopp som förvaltas. Möjligheten att bilda en juridisk person (AB) som i första hand är i sig självt ansvarig emot bolagets borgenärer är en stor faktor till att det svenska näringslivet fungerar idag. Det finns dock i aktiebolagslagstiftningen en del undantag till denna huvudprincip. Som ett sätt att sätta press på en styrelse i ett företag med begynnande kapitalbrist och dåliga räkenskaper finns det i aktiebolagslagens (ABL) 25 kapitel en så kallad aktivitetsplikt. Aktivitetsplikten går ut på att man tillsammans med revisorer skall upprätta kontrollbalansräkningar som på djupet skall undersöka det ekonomiska läget i företaget. Dessa kontrollräkningar skall sedan ligga till grund för en aktiv styrelses beslut att avveckla företaget eller fortsätta med eventuellt tillskott av nytt kapital. Reglerna är för detaljerade för att här beskriva i detalj. Grundprincipen är dock att om man är passiv som styrelse när företaget är på väg utför kan personligt ansvar för dig som styrelseledamot bli aktuellt. Mitt råd till dig är att kontakta auktoriserad juridisk hjälp för att komma vidare i ärendet. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare