FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende16/12/2010

överlåtelse av lägenhetsarrende

Hej. Jag har precis tagit över ett lägenhetsarrende. Det står en gammal tvättstuga på tomten somdet ej går att bo i utan det är bara en liten stuga som man kan vara i över dagen. Nu vill jag överlåta arrendet till en annan person men kommunen säger att det inte går. Kan dom neka att jag överlåter arrendet? Och varför? Mvh Anders Lindh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om arrende hittar du i 8-11 kap jordabalken (JB). Det finns olika typer av arrende: jordbruksarrende (jord upplåts till brukande), bostadsarrende (då det väsentliga för upplåtelsen är en rätt att uppföra eller bibehålla bostadshus för bostad för arrendator eller dennes närstående), anläggningsarrende (det väsentliga är en rätt att uppföra eller bibehålla en anläggning eller byggnad som har betydelse för arrendators bedrivande av näringsverksamhet). Lägenhetsarrende föreligger i övriga fall, se 8 kap 1 § st 2 JB. Då denna senare arrendetyp i ekonomiskt och socialt hänseende har liten betydelse råder i princip avtalsfrihet. Vad gäller överlåtelse av lägenhetsarrende saknas regler och kommunens rätt att neka överlåtelse återfinns antagligen i avtalet. Om ni inte har avtalat om överlåtelse får man falla tillbaka på allmänna obligationsrättsliga principer, t ex krav på borgenärens samtycke vid partsbyte på gäldenärssidan. I ditt fall skulle detta medföra ett krav på samtycke från kommunen. Jordabalken hittar du här: https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare